АТОНСКИ ЕПИСКОП

 АТОНСКИ ЕПИСКОП

Ќе ви раскажам уште една приказна. Се замонашив на Света Гора Атон, во Илинскиот скит. Недалеку од овој скит има место каде живеат пустиници, се вика Капсала. Веројатно има околу четириесет ќелии сместени во шумата, а во секоја од нив живеат околу четири или пет монаси. Еднаш служев целоноќно бдение на празникот Воздвижение на Чесниот Крст.

Кога излегов во храмот, видов еден убав, многу едноставно, но уредно облечен стар монах. Сите што беа во храмот дојдоа и го зедоа неговиот благослов. Мислев дека е свештеник. За време на канонот, тој влезе во олтарот и побара да ја чујам неговата исповед. Се согласив.

И кога почна да се исповеда, се покажа дека е епископ. Малку подоцна го поканив да служиме заедно, но тој одби и рече дека повеќе не служи, бидејќи при доаѓањето на Света Гора ја прифати големата схима и сега е само монах, иако е во чин епископ.

Следниот ден по Божествената Литургија и трпеза, тој побарал дозвола да остане во манастирот неколку дена. Почнавме да разговараме и го замолив да ни каже нешто за себе. Епископот одговорил:

„Мојот живот е ист како и на сите други. Јас сум грешник, продолжувам да грешам и се обидувам да престанам.

Потоа го прашав:

— Како се случи вие, владико, да завршите на Света Гора?

И го кажа следново.

Студирав на Богословскиот факултет во Атина и бев најдобар студент. За време на церемонијата на дипломирање, Александрискиот патријарх, кој на овој ден им се обрати на матурантите со поздравен говор, а потоа им издаде дипломи за образование, го праша грчкиот архиепископ:

„Сакам овој млад свештеник да предава во мојата семинарија. Александриската црква умира, ни требаат образовани луѓе да и помогнат на Црквата“. Тие преговараа, а јас отидов во Александрија на три години. Но, наместо три, поминав десет години во Александрија и бев ракоположен за епископ.

Поминаа години, а една дождлива и маглива зимска вечер, откако одржав уште едно предавање на Универзитетот Аристотел, на пат кон дома со мојот автомобил доживеав несреќа. Брзата помош ме однесе на интензивна нега. Кога дојдов, лекарите ми рекоа: „Ти беше во тешка несреќа. Треба да провериме дали имате оштетување на мозокот“.

Потоа побарав да повикам свештеник да ме види. Се испостави дека во истата болница се лекува некој Светогорски монах и тој дојде да ме посети. Беше низок и многу валкан. Почнав да му се исповедам, а тој одеднаш почна да вели дека треба да престанам да бидам толку помпезен човек, да одам на Света Гора и да станам вистински монах.

Морав, тврдеше тој, да престанам да патувам низ светот и да се преправам дека сум многу важна личност. Многу му се налутив и го избркав од собата. Но, оваа случка долго време ми беше врежана во сеќавањето. Од една страна бев толку лут што дури и ме болеше срцето. Од друга страна, разбрав дека она што го зборува овој монах е вистината што не сакав да ја слушнам.

По некое време бев отпуштен и вселенскиот патријарх се заинтересира за мене. Тој ме покани на еден настан, каде што требаше да им се обратам на присутните со поздравен говор. Но, штом почнав да настапувам, добив срцев удар.

Паднав, ја превртев масата и повторно ме однесоа на интензивна нега. Во болницата, периодично губев свест, а лекарите мораа темелно да се дружат со мене. И, бев меѓу животот и смртта, се молев:

„Богородице, ако сега ме спасиш, ти ветувам дека ќе одам на Света Гора  и остатокот од мојот живот ќе го посветам на покајание. Богородица ме спаси, но не отидов на Света Гора. Дојдов кај патријархот и му реков:

— Свети учителу, и ветив на Богородица дека ќе одам на Света Гора. Пушти ме да одам.

 Патријархот кажа:

- Да, само бевте во делириум - никогаш не знаете што можете да ветувате во таква состојба! Жив си, затоа не грижете се.

Почнав да го молам патријархот, но тој ми одговори:

„Морате да бидете послушни на Црквата“. Црквата те направи епископ, слушај и работи. Секоја година ги носев моите молби до патријархот, но тој сепак не ме пушташе. И тогаш еден ден, кога, очигледно, веќе беше целосно уморен од мене, рече:

„Ќе ти дадам уште три години, ќе ги изработиш, а потоа ќе одиш на Света Гора“.

Три години подоцна отидов. Не знаев ништо за монаштвото. Бев дебел епископ со меки, нежни раце. Носев прекрасни италијански чевли со тенок ѓон и свилена раса. И во оваа форма, еден убав ден стапнав на Света земја атонска. Во Дафне ме сретнаа монасите и ме прашаа:

- Владика, кај кого дојдовте?

Јас им одговорив:

„Барам монах“, и им го опишав тој мал, валкан монах што ме посети еднаш во болница.

Монасите почнаа да ме прашуваат:

- Кое е неговото име? Каде тој живее?

Но, јас не знаев ништо за него и само им опишав повторно како изгледа. И ми велат:

„Сите изгледаат вака на Света Гора“.

Бев вознемирен, требаше да го најдам монахот што ме испрати овде.

Тогаш еден од браќата ми рече:

- Ако постои таков старец, тогаш веројатно ќе постои , живее во најоддалечениот агол на Светата Гора, во Карулија. Качете се на планината, можеби таму ќе го најдете вашиот старец.

Отидов. Како што се искачував на планината се препотував, карпите ми ги дупнаа италијанските чизми и бев толку уморен што мислев дека ќе умрам на пат.

Меѓутоа, монасите постојано ми велеа:

„Продолжи, старецот е таму, продолжи“. И конечно некој ми кажа дека сум бил речиси таму. Пред мене стоеше мала ќелија со еден затворен прозорец. Беше опкружена со камен ѕид, а погледот од планината беше таков што сакаше да може да лета.

Надвор од ќелијата имаше редица од неколку монаси. Сакав да тргнам напред, но ме повлекоа и ме принудија да застанам зад сите.

Но, јас бев епископ и не бев навикнат да чекам ред. Бев лут, но решив да стојам и да чекам. И тогаш излезе старешината на ќелијата и ми вели:

- Што ти треба?

„Дојдов да го видам старецот“.

„Постариот е уморен, денеска ги прими браќата цел ден, а сега си легна“. Тој не може да те прими денес.

„Но, поминав толку долг пат, се искачив на планина! Што да правам?

- Дојди утре.

- Немам каде да одам.

„Сите на земјата спијат, а вие легнете и спијте“.

Таа ноќ спиев надвор . Не спиев цела ноќ. Доаѓа утро, излегува монахот и објавува:

- Старецот денеска никого не прима, ќе се моли.

Не можев да верувам во тоа што го слушам. Уште еден потрошен ден. Толку време ми требаше да стигнам таму, немав каде да одам, па решив да чекам. Го поминав тој ден под едно дрво, обидувајќи се да се помолам, но единствено што можев да помислам е колку сум лут на старецот.

Следното утро монахот доаѓа кај мене и ми вели:

- Уште сте тука? Добро, трпеливо чекаше, влези, старецот ќе разговара со тебе.

влегов. Ме сретна старецот и ме праша:

- Што сакаш?

„Сакам да бидам монах“, одговарам.

- Зошто дојдовте овде ако сакате да се замонашите?

Му ја кажав мојата приказна за тоа како еден жител на Света Гора дојде да ме види во болница. Старецот прашал:

- Пред колку време беше ова?

- Пред триесет и две години.

- Дали си полудел? Тој умре одамна! Сами кажавте - мали, стари, а веќе поминаа триесет и две години! И тука нема да преживееш.

Јас прашувам:

- Зошто?

- Затоа што никогаш нема да можеш да го направиш тоа што ти го кажувам. Што правеше пред да дојдеш овде? - ме праша старецот.

- Јас сум епископ.

Старецот ја фати за глава:

- Господе! Во животот само жените ви даваат повеќе искушенија! Бегај одовде.

Го молев:

- Те молам, помогни ми да станам монах.

Тој ми вели:

- Ќе ти дозволам да останеш во ќелијата, но само под еден услов.

- Ќе се обидам.

- Не. Мораш да кажеш: „Ќе го направам тоа, старче“, бидејќи ако кажеш „Ќе се обидам“, веќе си се откажал.

- Ќе го сторам тоа, старче.

- Добро. Не ти дозволувам да зборуваш со никого, ни со мене, ни со оние кои доаѓаат кај мене. Со никој! Само кога ќе ве замолам да кажете нешто, тогаш можете да зборувате.

И ми даде послушност да ги извршувам сите домашни работи.

Гостите секогаш доаѓаа кај постариот. Направив чај, ги измив садовите и слушав. И секогаш сакав да кажам нешто кога постариот разговараше со гостите. Дојде некој монах и зборуваше за нешто: „Григориј Палама рече...“ - но јас сигурно знаев дека тоа воопшто не го кажа Палама! Сакав да му кажам:

„Идиот! Тоа не го кажа Палама, туку друг светеител  го кажа“. Во мене сè вриеше, а тоа продолжи со години. По некое време се смирив, веќе ништо не слушнав, само ги измиев садовите, ја кажав мојата молитва и послужив чај. Едно утро дојдов кај старешината да го започнам мојот вообичаен ден, мојата послушност, и старешината ми рече:

- Сега можете да зборуваш. Мислев и одговорив:

- Немам ништо да кажам. 

Старецот ми вели:

„Драг мој, кога дојде овде, веќе немаше што да кажеш, но не го знаеше тоа. Кога го напуштивте светот, мислевте дека му требате на целиот свет. Сега види, дали му требаш уште? И претходно не му требавте.

 Единственото нешто што ни треба во животот е Бог.



 Извор : Света Гора

Comments