Непознат монах: Толкување на Господи Помилуј

 Непознат монах: Толкување на  Господи Помилуј



Господи Исусе Христе, помилуј ме грешниот или пократко Господи помилуј, бидејќи во времето на апостолите им било дадено на христијаните и наредено да се кажува непрестајно, како што велат.
Но, што значи ова „Господи помилуј“, денес многу малку се оние кои го знаат тоа и затоа секојдневно викаат бескорисно, жално и залудно „Господи помилуј“, а не ја примаат милоста Господова затоа што тоа го прават. не знаат што бараат. Затоа треба да знаеме дека Синот и Словото Божјо, откако стана тело и стана човек и поднесе толку страсти и беше Распнат на Крст и со пролевањето на Својата сесвета крв го избави човекот од рацете на ѓаволот, оттогаш па натаму стана Господ и владетел на човечката природа.
И пред да се овоплоти, се разбира, тој беше Господар на сите созданија, видливи и невидливи, како нивен творец и поет, но на луѓето и демоните кои не сакаа да го имаат за свој Господар и владетел, тој не беше ни нивни Господар. Господарот на целиот свет. Односно, седобриот Бог ги направил и ангелите и луѓето да се самоуправат и им дал разум, да имаат знаење и проникливост; затоа, како праведен и вистинит, не сакал да им ја одземе самоуправната моќ и владее со нив со сила и без нивна волја.
Но, оние кои сакаат да бидат под Негова власт и управување, тие се оние со кои Бог владее и управува; оние кои не сакаат, Тој им дозволува да ја вршат својата волја, самоуправувачки како што се тие. Поради оваа причина, Адам, кој беше излажен од отпадничкиот ѓавол и исто така стана отпадник Божји и не сакаше да ја послуша Неговата заповед, Бог го остави на своја власт и не сакаше тирански да владее со него. Но, завидливиот ѓавол што го измами на прво место не престана да го мами, додека не го направи сличен по аналогија на безумните ѕверови, а тој сега живееше како коњ и безумно животно.
Но, семилостивиот Бог најпосле се сожали на него и така ги спушти небесата и слезе на земјата и стана човек за човекот; и со Својата најскапоцена крв го откупи од ропството на гревот и преку Светото Евангелие го доведе да живее побожен. А, според Свети Јован Богослов, ни дал власт да станеме Божји чеда и со божественото крштевање нè прероди и со своите свети тајни секојдневно ја храни нашата душа и ја оживува.
И со еден збор, со Својата крајна мудрост, најде начин секогаш да остане неразделен со нас, а ние со Него, за ѓаволот веќе да нема место во нас. Но, некои од христијаните, по толку благодати што ги заслужија и по толку многу благослови што ги примија од Господа Христа, повторно беа залутани од ѓаволот и поради светот и телото се одвратија од Бога и беа победени од гревот и ѓаволот со извршување на неговите желби. Но, тие не се толку целосно несвесни за да не ја почувствуваат штетата што ја претрпеле.
Тие ја разбираат својата грешка и го знаат своето ропство, но не можат да се спасат и затоа се обраќаат кон Бога и викаат „Господи помилуј“ за да ги помилува најмилосрдниот Господ, ги прими како блудниот син и повторно да им ја даде Својата Божествена благодат и преку неа да се спасат од ропството на гревот, да бидат отстранети од демоните и повторно да ја добијат својата слобода, за на тој начин да живеат побожно и да ги држат Божјите заповеди.
Затоа, оние христијани кои, како што рековме, извикуваат „Господи помилуј“ со таква цел, и тие ќе ја постигнат милоста на седобриот Бог и ќе ја примат Неговата благодат да се ослободат од ропството на гревот и да се спасат. Но, оние кои немаат поука од она што го кажавме, не ја знаат својата несреќа, кои им робуваат на телесните похоти и световните работи, ниту имаат можност да размислуваат за своето ропство, но без таква цел само викаат „Господи помилуј“, повеќе од навика, како е можно да ја добијат Божјата милост? И навистина таква прекрасна и бескрајна милост?
Зашто е подобро да не ја примиме милоста Божја, отколку да ја примиме и повторно да ја изгубиме, бидејќи тогаш нивната вина е двојна. На крајот на краиштата, ако некој даде некој скапоцен камен во рацете на мало дете или некој селанец кој не ја знае неговата вредност, а тие го земат во свои раце и го изгубат, очигледно е дека не го изгубиле тие, туку тој кој им го дал.
А за подобро да го разберете она што се зборува, сметајте дека на овој свет оној што е сиромашен и сака да прими милостина од богат човек, оди и му вели „помилуј ме“, односно „имај сожали ме за мојата сиромаштија и дај ми што ми треба“. Пак, кој е во долгови и сака доверителот да му прости, оди и му вели „помилуј ме“, односно „смилувај ме за мојата сиромаштија и дај ми го тоа што ти го должам“. Слично на тоа, виновникот, сакајќи да му прости тој на кој му згрешил, оди и вели „помилуј ме“, односно „прости ми за тоа што ти го направив“.
Од друга страна, грешникот му вика на Бога „Господи помилуј“ и не знае што зборува, ниту зошто зборува, но ниту каква е милоста Божја што го моли да му ја даде, ниту каква е ползата од милоста кој бара, а само од навика извикува „Господи помилуј“, без да знае ништо. Па, како може Бог да му ја даде Својата милост, бидејќи тој, бидејќи не ја знае, ја презира и повторно наскоро ја губи и греши повеќе?
Милоста Божја не е ништо друго освен благодатта на Светиот Дух, која ние грешниците мораме да ја бараме од Бога и непрестајно да извикуваме „Господи помилуј“, односно „помилуј ме, Господи мој, грешникот, во состојба на милосрдие каде што сум и прими ме повторно во Твојата благодат; дај ми дух на сила, за да ме зајакне да се спротивставам на искушенијата на ѓаволот и лошата навика на гревот; дај ми дух на казнување, за да бидам казнет, Можам да се освестам и да бидам исправен; дај ми дух на страв, да се плашам од тебе и да ги пазам твоите заповеди; дај ми дух на љубов, да те сакам и повеќе да не отстапувам од тебе; дај ми мене дух на мир за да можам да си ја чувам душата мирна и да ги соберам сите мои помисли и да бидам тивок и немирен; дај ми дух на чистота,да ме чува чист од секаква нечистотија;
дај ми дух на кроткост, за да бидам благ со моите браќа христијани и да се воздржувам од гнев; дај ми дух на понизност, за да не замислувам високи работи и да се гордеам.
Затоа, оној што ја знае потребата што ја има од сето тоа и ги бара од најмилосрдниот Бог, извикувајќи „Господи помилуј“, секако ќе го добие она што го бара и ќе ја постигне Господовата милост и Божествена благодат. Но, кој не знае ништо од она што го кажавме, туку само извикува „Господи помилуј“ од навика, тој никогаш не може да ја прими Божјата милост; бидејќи и тој претходно примил многу благодат од Бога, но не ги препознал, немој да му благодариш на Бога што му ги даде.
Тој ја прими милоста Божја кога беше создаден и стана човек; ја прими милоста Божја кога се обнови со Светото крштевање и стана Православен христијанин; ја прими милоста Божја кога се спаси од толку многу ментални и физички опасности што ги доживеал во својот живот; ја примил Божјата милост онолку пати колку што заслужил да се
причести со светите тајни; ја примил Божјата милост онолку пати колку што згрешил против Бога и го огорчил со своите гревови и не беше уништен, ниту беше казнет педагошки како што требаше, тој ја прими милоста Божја кога имаше различни придобивки од Бога и не го препозна, но заборави сè и воопшто не се грижеше за своето спасение.
Па, како може овој христијанин да ја прими Божјата милост без да ја чувствува и без да знае дека добива таква благодат од Бога, како што рековме, да не знае што зборува, туку само да вика „Господи помилуј“ без никаква цел освен само како навика.


Филокалија

Comments